copil autistPentru aceasta varsta trebuinta dominanta este de ‘joc’- aici actioneaza combinatiile mintale, reprezintarile de imaginatie- jocurile simbolice. In joc se dezvolta experienta copilului, se simuleaza scene din viata sociala si se interiorizeaza norme si reguli. Principala functie a jocului este cea de umanizare si implica pregatirea copilului pentru viata. Limbajul implica aparitia reprezentarilor, dezvoltarea memoriei si a altor functii psihice. Se considera ca la ani vocabularul copilului are intre 800-1000 de cuvinte, iar la ani copiii utilizeaza un maxim de 2500 si un minim de 1500 de cuvinte. Nu numai limbajul verbal se dezvolta la aceasta varsta, ci si cel non-verbal, astfel vorbirea se amplifica, capata expresivitate, nuante, intonatie etc. Literatura de specialitate considera ca in primii ani se dobandeste 80% din experienta de viata. Aceasta este varsta la care apar uneori si primele tulburari si disfunctii.
    Copilul poate fi excesiv de agitat si nelinistit, nu-si gaseste locul, poate avea un pattern comportamental negativist, ostil, sfidator, provocator si dezordonat. Astfel de copii sfideaza frecvent si activ cererile sau regulile adultilor si perturba in mod deliberat pe altii. Toleranta la frustrare e redusa, iar pierderea cumpatului e rapida.

Copiii initiaza confruntari si manifesta o grosolanie excesiva, lipsa de cooperare si rezistenta la autoritate. Pentru rezolvarea, ameliorarea acestor probleme Atma Consulting va propune o interventie terapeutica de tip cognitiv-comportamental. Ca si adultii, copiii pot dezvolta tulburari emotionale, anxietate si fobii.

Dezvolta o teama persistenta si neadecvata de a ramane singur sau fara persoana de care este atasat. Sunt excesivi de preocupati ca persoanele de care sunt atasati sau nu pateasca ceva rau. In aceasta situatie ei nu merg la gradinita sau scoala. Evitarea contactelor sociale persista si este accentuata intr-un asemenea nivel astfel incat micutul depaseste limitele normale pentru varsta copilului. In situatii deosebite poate aparea chiar mutismul electiv- copilul vorbeste acasa sau cu prietenii apropiati si este mut la scoala sau in prezenta strainilor.
    In astfel de situatii Atma Consulting va recomanda terapia de tip rational-emotiva.
    La acesta varsta apar si primele tulburari de limbaj. Cele mai frecvent intalnite sunt:

  • dislalia – omisiuni, inversiuni, deformări de sunete, silabe, cuvinte;
  • rinolalia – nazalizarea vorbirii;
  • dizartria – vorbire neclară, difuza, disritmica, monotonă, sacadată ;
  • bâlbâiala – repetarea de sunete sau silabe ;
  • tulburări lexico-grafice – dificultăți în achiziționarea citirii și scrierii.

    Există însă și copii cu tulburări profunde ale limbajului: acești copii fie că nu au vorbit niciodată, deși au intelect normal, aparat periferic de articulație corespunzător (alalie), fie că prezintă o dezintegrare a limbajului sub aspect fonetic, sintactic și semantic, fie că în urmă unor traumatisme cranio-cerebrale sau tumori și-au pierdut vorbirea (afazie)- copii cu întârziere în evoluția limbajului (dificultăți de exprimare în propoziții simple, vocabular redus). Acestea pot fi corectate și ameliorate cu ajutorul intervenție logopedice oferite de centru nostru.
     Există situații deosebite precum autismulsindromul Dawn, sindromul Rett, etc., în care copilul necesită intervenție de tip comportamental. Pentru mai multe detalii vizitați: www.autism-children.com. În situații deosebite colaborăm cu medici psihiatrii pediatrii.